مرگ‌آفرینی و خونخواری جاده‌های کرمانشاه که ۱۷۰ کرمانشاهی را به گام مرگ فرو برد

کد خبر: 42283

باید از آقایان نمایندگان استان کرمانشاه و به ویژه رستکار یوسفی نماینده‌ی روانسر، جوانرود و پاوه این سئوال را پرسید که آیا اخبار مرگ و میرهای جاده‌ای کرمانشاه و به ویژه در منطقه اورامانات به شما نمی‌رسد؟

سوسن امیری_ به گزارشگر  پایگاه تحلیلی_ خبری درسا نیوز؛ وضع جاده‌های روانسر، کوزران، جوانرود، قصرشیرین، پاوه و اورامانات تعریف چندانی ندارد ولی دریغ که اراده‌ای برای پردازش به این مشکلات دیده نمی‌شود.

منطقه اورمانات و چهار شهرستانی که در دل خود جای داده، گرچه مهربانی‌های مردمانش و نکوکرداری آنان باعث رفتن روزانه هزاران هموطن به آنجا شده اما دریغ که همین دعوت در مواردی فراخوانی برای رفتن به دیار باقیست!

فوت ۱۰۷ کرمانشاهی ناشی از حوادث جاده‌ای طی سه ماهه نخست سال‌جاری در امسال و  تصادف شدید میان دو خودروهایی در محور کوزران به روانسر، سراب نیلوفر به کوزران، و سایر مناطق به ویژه در نزدیکی روستای زالوآب، تعداد فراوانی  نفر را به کام مرگ فرستاد، مادری جوان اکنون از این تصادف باقی مانده آن هم درحالی که همسر و دلبندش را برای همیشه از دست داده و خانواده‌هایی که رخت سیاه را برای یکسال بر تن دارند… دیروز هم تصادف شدیدی میان سه دستگاه خودروی پژو، پیکان و پراید در محور روانسر به کرمانشاه به گفته شاهدان به حدی شدید بوده که مایه وحشت حاضران شده به طوری که امداد هوایی برای بردن کشته‌ها و مصدومان به محل حادثه اعزام شده است.

دو شب پیش از شبکه زاگرس کرمانشاه، گزارشی پرآب و تاب در مورد موفقیت‌ها! و دستاوردهای چشمگیراداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه و با محوریت تعریض گردنه پاتاق پخش شد که تأمل برانگیز بود.
جالب این که تمرکز اصلی این گزارش بر روی شخص آقای مدیرکل بود و دوم آن که گزارش به صورت یکجانبه و صرفاً تمجیدی تهیه شده بود غافل از این که در همین استان کرمانشاه بسیاری مسیرهای مرگ‌آفرین داریم که پاتاق تنها یکی از آنها بوده و اگر قرار است عملکرد راه و شهرسازی استان به نمایش درآید باید بسیاری از کارهای انجام نشده و مسیرهای مرگ‌ساز درحوزه راه را هم به مردم گفت و نشان داد.

منطقه اورمانات که شهر جوانرود که به نوعی مرکزیت این منطقه را دارد، روزانه پذیرای هزاران مسافر و گردشگر است که عمدتاً برای خرید از بازارچه این شهر بدانجا می‌رون، اما ناگزیرند یا از مسیر متعارف کرمانشاه – روانسر – جوانرود به این شهر بروند یا از مسیر کرمانشاه – کوزران – نهرابی – جوانرود که هر دو مسیر بسیار پرخطر و ناامن از نظر زیرساخت‌های یک راه مناسب است.

به همین کیفیت مسیر روانسر به نهرابی که پوشش تردد افزون بر۷۰ روستای منطقه را دارد هم از کیفیتی بسیار نازل و در حد فاجعه دارد و با این که در مورد این پروژه‌ها در سال‌های اخیر هم از سوی فرمانداران و هم از سوی نماینده مجلس این منطقه وعده‌هایی برای بهسازی و تعریض داده شده اما در عالم واقع اتفاقی رخ نداده و همچنان قربانی می‌گیرند.

مسیر جوانرود به ثلاث‌باباجانی هم که نیازی به گفتن ندارد و کیست که نداند چه راه پرخطری برای ترددکنندگان این مسیر در پیش است. در حوزه شهرستان پاوه که بافت و طبیعتی کوهستانی دارد نیز وضع به همین ترتیب است واکنون مسیرهای این شهرستان برای دسترسی به نوسود یا نودشه والبته بازارچه شوشمی بسیار ناایمن است.
وضع جاده‌های روستایی منطقه اورامانات هم تعریف چندانی ندارد ولی دریغ که اراده‌ای برای پردازش به این مشکلات دیده نمی‌شود و اگر هم در مواردی کسی سخنی می‌گوید بیشتر حرف زده است تا یک اراده مبتنی بر کردار.
به عنوان نقش نظارتی که نماینده مجلس می‌تواند بر فرآیندهای امور اجرایی و اجرای قوانین موضوعه کشور داشته باشد، باید به نماینده اورامانات هم این نکته را یادآوری کرد که مردم این دیار حضور شما درخانه ملت را برای بهبود زیست و معیشت خودشان می‌خواهند و رای شان را هم به همین دلیل برای شما به صندوق ریخته اند تا از منافع شان در مرکز پیگیری کنید.

باید از آقایان نمایندگان استان کرمانشاه و به ویژه رستکار یوسفی نماینده‌ی روانسر، جوانرود و پاوه این سئوال را پرسید که آیا اخبار مرگ و میرهای جاده‌ای کرمانشاه و به ویژه در منطقه اورامانات به شما نمی‌رسد؟ چرا در راستای همان نقش نظارتی تان وزارت راه و شهرسازی و اداره کل آن در استان را به چالش نمی‌کشید؟ شما نیک می‌دانید که مردم حتماً خدمت راستین و کار واقعی و قابل لمس را ارج می‌نهند و برای بانیان آن هم ارزش قایل هستند این کار خواه تعریض و بهسازی یک راه دسترسی باشد یا گازرسانی به یک شهر و حتی ساخت فرهنگسرا.

اما سلیم خانی مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه از فوت ۱۰۷ کرمانشاهی ناشی از حوادث جاده‌ای طی سه ماهه نخست سال‌جاری خبر داد و با اشاره به آمار حوادث جاده‌ای در سه ماهه نخست امسال، می‌گوید: در این مدت ۱۰۷ نفر در حوادث جاده و رانندگی جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۱۴۰ نفر بوده روند کاهشی دارد‌.

او می‌افزاید: از مجموعه فوتی‌ها در سه ماهه سال جاری ۲۵ نفر مربوط به تصادفات درون شهری، ۶۲ نفر برون شهری و ۲۰ نفر حوادث غیر ترافیکی بوده که در مدت مشابه سال گذشته نیز از مجموع ۱۴۰ فوتی، ۲۹ نفر مربوط به تصادفات درون شهری، ۸۲ نفر برون شهری و ۲۹ نفر نیز حوادث غیر ترافیکی بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اشاره به تعداد مجروحین در سه ماهه اخیر  تأکبد می‌کند: در این مدت ۲ هزار و ۸۲۷ نفر شامل ۸۹۱ زن و یک هزار و ۹۳۶ مرد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲ هزار و ۷۳۰ نفر بوده است افزایش داشته است.

خانی در ادامه با بیان اینکه بیشتر قربانیان تصادفات استان کرمانشاه از ناحیه سر و گردن آسیب دیده‌اند، می‌گوید: این امر نشان می‌دهد که اگر استفاده از کمربند ایمنی جدی گرفته شود تا حد زیادی می‌تواند از صدمه یا فوت افراد در تصادفات پیشگیری کند.

او می‌افزاید: همچنین آمار بالای فوتی‌های تصادفات برون شهری نشان می‌دهد که سرعت بالا نقش مهمی در افزایش قربانیان تصادفات دارد و اگر افراد با سرعت استاندارد رانندگی کنند؛ خسارات و فوتی‌ها در این زمینه کمتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *