داده‌های دیوار از بازار کریسمس در ایران

کد خبر: 38338

به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری درسانیوز اقتصاد آنلاین، کاربران دیوار در یک ماه گذشته بیش از همهٔ لوازم مرتبط با جشن کریسمس، «درخت مصنوعی کریسمس» را جستجو کردند. در این مدت، اهالی اهواز، همدان و قم مشتری‌های پروپاقرص‌تری برای آگهی‌های کریسمس بوده‌اند. مسیحیان ایران طبق سرشماری ۱۳۹۵ بیش از ۱۳۰ هزار نفرند، اکثریت‌شان را ارامنه، بخشی‌شان […]

به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری درسانیوز اقتصاد آنلاین، کاربران دیوار در یک ماه گذشته بیش از همهٔ لوازم مرتبط با جشن کریسمس، «درخت مصنوعی کریسمس» را جستجو کردند. در این مدت، اهالی اهواز، همدان و قم مشتری‌های پروپاقرص‌تری برای آگهی‌های کریسمس بوده‌اند.

مسیحیان ایران طبق سرشماری ۱۳۹۵ بیش از ۱۳۰ هزار نفرند، اکثریت‌شان را ارامنه، بخشی‌شان را آشوریان و بخشی را هم ایرانیانی از اقوام دیگر تشکیل می‌دهند. تاریخ جشن کریسمس ارامنه متفاوت با دیگر مسیحی‌های جهان است. عموم مسیحیان جهان، کریسمس را در ۲۵ دسامبر (۴ دی)، یعنی ۶ روز قبل از شروع سال نو میلادی، جشن می‌گیرند، اما کریسمسِ مسیحیان ارمنی ۵ ژانویه (۱۶ دی‌)، یعنی روز پنجم سال نو میلادی،‌ است. دلیلش هم اختلافی است که در بین مسیحیان بر سر تاریخ تولد عیسی مسیح وجود دارد.

از آنجا که ارمنیان هم‌وطن‌مان بخش عمده مسیحیان ایران را تشکیل می‌دهند، نگاهی انداخته‌ایم به آمار آگهی‌هایی که در دیوار و در ارتباط با لوازم این جشن، در یک ماه منتهی به کریسمسِ ارامنه، منتشر شده تا با حال و هوای این جشن آیینی بیشتر آشنا شویم.

کریسمس ارمنی، یلدای ایرانی

به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری درسانیوز اتاق خبر دیوار، بازار لوازم کریسمس تقریبا از یک ماه قبل رونق می‌گیرد و روز به روز، هر چه به این جشن نزدیک‌تر می‌شویم، رونق‌اش بیشتر می‌شود. داده‌های دیوار هم این نکته را به خوبی نشان می‌دهد. در طول یک ماه منتهی به کریسمس،‌ هم میزان انتشار آگهی و هم میزان جستجوی کاربران، هر روز بیشتر می‌شود. با این حال، در این روند صعودی، یک استثناء وجود دارد: یلدا. از دو سه روز مانده به یلدا،‌ هم انتشار آگهی و هم میزان جستجوی کاربران برای لوازم کریسمس افت قابل توجهی می‌کند؛ در عوض آگهی‌ها و جستجوهای یلدایی به اوج خودش می‌رسد. البته که بلافاصله بعد از یلدا، درست از اول دی‌ماه، دوباره آگهی‌ها و جستجوهای کریسمس اوج می‌گیرد و بازارش حتی پرجنب‌وجوش‌تر از قبل می‌شود. هم‌وطنانی که کریسمس را جشن می‌گیرند، از هر قوم و مذهبی که باشند، «ایرانی»اند و طبعا دوست دارند یلدا را هم در کنار سایر ایرانیان جشن بگیرند.

جستجوهایی از جنس «کریسمس»

در مجموع در یک‌ماه گذشته، کاربران دیوار عبارات مرتبط با کریسمس را ۸۸ هزار بار جستجو کرده‌اند؛ از «درخت کریسمس» و انواع تزیینات آن گرفته تا «عروسک بابانوئل»، از «آتلیه» و «عکاسی» کریسمس تا «تور مسافرتی»، از «گوزن و سورتمه» تا «کلاه بابانوئل». دربین همه این‌ها،‌ اما شاید «جوراب» جذاب‌ترین بخش این جشن برای بچه‌ها باشد؛ جوراب‌هایی که بزرگ‌ترها هدایای بابانوئل را آخر شب و پنهانی در آن‌ها و پشت در می‌گذارند که صبح بچه‌ها را غافل‌گیر و ذوق‌زده کنند.

درخت صدرنشین

«درخت کریسمس» در این یک ماه بیشتر از همه لوازم این جشن، جستجو شده. ۹۳ درصد کل جستجوها متعلق به درخت است و پس از آن عروسک‌ها و مجسمه‌های بابانوئل با ۴ درصد قرار دارند. تزیینات و وسایل تزیینی مانند گوی‌های رنگی، انواع آویز، ریسه، حلقه گل، چراغ،‌ شمع و بسیاری دیگر از این لوازم مجموعا ۱ درصد جستجوها را به خودشان اختصاص داده‌اند.

داده‌های دیوار از بازار کریسمس در ایران

چرا کاربران دیوار، در بین همه لوازم مرتبط با کریسمس، تا این اندازه «درخت» را جستجو می‌کنند؟ ظاهرا دلیلش قیمت است. افزایش بسیار زیاد قیمت درخت کریسمس در سال‌های اخیر، در مقایسه با سایر لوازم مرتبط با این جشن، احتمالا باعث شده،‌ خیلی از هم‌وطنانی که می‌خواهند کریسمس را جشن بگیرند، به امید قیمت‌های معقول‌تر، «درخت» را در پلتفرم دیوار جستجو کنند. به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری درسانیوز تجارت‌نیوز،‌ قیمتِ گران‌ترین درخت موجود در بازار کریسمس امسال ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که نسبت به سال ۱۳۹۶ نزدیک به ۱۳٫۸ برابر و نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۲٫۷ برابر شده است.

مصنوعی‌های پرمتقاضی

کاربرانی که در این یک ماه در جستجوی «درخت کریسمس» بوده‌اند، بیش از ۹۷ درصد جستجوهای‌شان را در زیردسته «گل مصنوعی» دیوار انجام داده‌اند. در این زیردسته انواع گل، گیاه، درخت و درختچه مصنوعی آگهی می‌شود. به عبارت دیگر،‌ اکثر جستجوهای دیوار برای «درخت کریسمس» برای یافتن درخت «مصنوعی» بوده. کمتر از ۳ درصد جستجوهای درخت کریسمس هم در زیردسته «گل و گیاه طبیعی» انجام شده. درختان مصنوعی نیاز به نگهداری چندانی ندارند و خیلی‌هایشان را برای چند سال می‌توان استفاده کرد.

جغرافیای کریسمس در دیوار

فکر می‌کنید در یک ماه گذشته، در کدام شهرها،‌ آگهی بیشتری برای لوازم جشن کریسمس منتشر شده باشد؟ آگهی‌گذاران تهران، تبریز و اصفهان نسبت به جمعیت‌شان بیشتر از سایر شهرهای ایران در این یک ماه در دیوار آگهی کریسمس منتشر کرده‌اند.

ولی جالب است که اهالی اهواز و همدان و قم،‌ مشتریان پروپاقرص‌تری برای این آگهی‌ها بوده‌اند. اهوازی‌ها اطلاعات تماس هر یک از آگهی‌های کریسمس را در شهرشان به طور میانگین ۱۲ بار دریافت کرده‌اند. اهالی همدان به طور میانگین ۱۰ بار اقدام به تماس با این آگهی‌ها کرده‌اند و اهالی قم ۸ بار. البته اصفهانی‌ها که آگهی‌گذاران فعالی بوده‌اند، مشتری‌هایی جدی هم بوده و از نظر میانگین اقدام به تماس در رتبه چهارم قرار دارند، شاید به این دلیل که اصفهان،‌ بعد از تهران،‌ منزل پرجمعیت‌ترین جامعه مسیحیان ایران است.

زندگی در کنار هم

طبق گزارش‌های مرکز آمار ایران، هم‌وطنان مسیحی در تمام ۳۱ استان کشورمان زندگی می‌کنند،‌ و البته این مربوط به امروز و دیروز نیست و سابقه‌اش به دهه‌ها، بلکه سده‌ها، پیش می‌رسد. بسیاری از ما اگر مراوده‌ای با همسایه، همکلاسی، استاد دانشگاه، همکار، کاسب و صنعتگر مسیحی داشته‌ایم، بیش از هر چیزی حس کرده‌ایم که تا چه‌اندازه با همه «به‌صلح‌»اند. خصلتی که اگر در این روزگار پریشان قدر ببیند می‌تواند به ایران کمک کند در تمام ورطه‌های پیش‌ِ رو همچنان ایران بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *