به گزارش پایگاه تحلیلی- خبری درسانیوز؛ برگزیدگان بخش مسابقه «هنرهای تجسمی» اولین جشنواره و هماندیشی ملی حامی با محوریت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در سالن غدیر تهران معرفی شدند و فرشاد عیسیپور هنرمند کرمانشاهی و استاد دانشگاه ملی مهارت کرمانشاه حائز رتبه اول کسب کرد و دیپلم افتخار دریافت کرد.
فرشاد عیسیپور هنرمند کرمانشاهی با تأکید بر نقش هنرمندان در پیشگیری از وقوع جرم، بر لزوم بهرهگیری از آثار هنری در آگاهیبخشی عمومی و کاهش آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری با محوریت مسائل اجتماعی، یکی از گامهای مهم در این مسیر است.
این استاد دانشگاه ملی مهارت کرمانشاه در اختتامیه نخستین «جشنواره ملی هنرهای تجسمی حامی» که در سالن غدیر مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره بر نقش تأثیرگذار هنر تأکید داشتهاند و آن را یکی از رساترین، ماندگارترین و نافذترین ابزارهای تبلیغاتی میدانند. با این حال، متأسفانه امروز از این ظرفیت عظیم، آنگونه که باید، استفاده نمیشود.
وی ادامه داد: در قوه قضاییه، طبق بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی، یکی از وظایف مهم ما پیشگیری از وقوع جرم است. این مسئولیت تنها بر عهده قوه قضاییه نیست؛ بلکه همه به ویژه هنرمندان باید در این مسیر همکاری کنند. گاهی یک نقاشی، فیلم، داستان، خاطره، تئاتر، سرود، انیمیشن، کاریکاتور یا پوستر میتواند اثری عمیقتر و ماندگارتر از یک سخنرانی داشته باشد. من خودم این موضوع را بهوضوح تجربه کردهام.
عیسپور گفت: پیام هنر خیلی قدرتمند است و از سوی دیگر هنر زبان مشترک مردم جهان در دنیای امروزی است. مدیران ما نیز باییستی توجه به این نکته کنند که مدیریت هنرمندانه یعنی تأثیرگذاری عمیق در حوزه تخصصی خود.
این استاد دانشگاه ملی مهارت کرمانشاه بیان کرد: در قوه قضاییه، برای پیشگیری از جرایم و آسیبهای اجتماعی، باید از تمام ابزارها و ظرفیتها استفاده کنند. یکی از مؤثرترین راهها، بهرهگیری از هنرمندان و تشکلهای مردمی است. همانطور که در دادگاهها برای صدور رأی به نظرات کارشناسان نیاز دارند، در حوزه آگاهیبخشی هم به متخصصان عرصه هنر نیازمندیم.
وی ادامه داد: متأسفانه، هنوز بسیاری از هنرمندان از اولویتهای جرایم و آسیبهای اجتماعی آگاه نیستند. در حالی که باید بدانند آموزشو پرورش اولویتی حیاتی است همانطور که امام راحل فرمودند: “ابتدایی را دریابید، دانشگاه دیر است.
عیسیپور اظهار کرد: هنر میتواند آگاهی عمومی را ارتقا دهد، فرهنگسازی کند و حساسیت اجتماعی ایجاد کند. یک فیلم، یک اثر هنری یا حتی یک متن خوب میتواند تأثیر عمیقی داشته باشد. بسیاری از هنرمندان میتوانند با به تصویر کشیدن واقعیتهای اجتماعی، تأثیرگذار باشند؛ از نمایش رنج یک کودک کار گرفته تا بازتاب مشکلات اجتماعی در زندانها.
این استاد دانشگاه ملی مهارت کرمانشاه تصریح کرد: گاهی بازدید از یک کارخانه و دیدن ۲۰۰۰ جوان شاغل، حال آدم را خوب میکند، اما ورود به شیرخوارگاهی که پر از نوزادان بیگناه است، قلب را به درد میآورد. ما تکلیف داریم که در این مسائل ورود کنیم. مسائل اجتماعی مانند بلایای طبیعی هستند؛ همانطور که برای زلزله و سیل باید برنامه داشته باشیم، برای بحرانهای اجتماعی نیز باید آماده باشیم. مشکل اینجاست که هنوز همکاری و مشارکت کافی در این حوزه وجود ندارد.
وی افزود: هر هنرمند یک ظرفیت ارزشمند است، چه در حوزه سینما، تئاتر، کاریکاتور یا داستاننویسی. باید از این ظرفیتها استفاده شود. آمادگی داریم که آثار جشنواره را بررسی و در سطح ملی به اشتراک بگذاریم.
عیسیپور تصریح کرد: متأسفانه، معمولاً وقتی درباره آسیبهای اجتماعی صحبت میکنیم، همه نظرات زیادی دارند، اما در عمل اتفاق خاصی نمیافتد. این ضعف ماست. مهم نیست که چه کسی متولی یک حرکت باشد؛ مهم این است که جامعه از آن سود ببرد. اگر بتوانیم از وقوع یک طلاق یا یک جرم جلوگیری کنیم، کار بزرگی انجام دادهایم. همانطور که قرآن کریم میفرماید: «هر کس یک نفر را نجات دهد، گویی تمام انسانها را نجات داده است.»
وی گفت: در نهایت، هنر یکی از مهمترین ابزارهایی است که میتواند در ترویج ارزشها و فضایل اخلاقی و اسلامی نقش ایفا کند. همچنین، نباید از مشارکت مردم و تشکلها غافل شویم. در طول انقلاب اسلامی، هر جا مردم پای کار آمدند، موفق شدیم. باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببریم.
عیسیپور به روحیه لطیف و نیکطلب انسانی، افراد جامعه با هرسطح از اعتقاد و گرایشی تمایل دارند تا به گروههای آسیبپذیر یاری برسانند اشاره کرد و افزود: اما به لحاظ اجتماعی، اگر به این آسیبها در زمان و مکان مناسب پرداخته نشود، شاهد افزایش جرم و به سبب آن تخریبهای اجتماعی خواهیم بود.
این استاد دانشگاه ملی مهارت کرمانشاه ادامه داد: همچنین از منظر سیاسی، اگر به آسیبهای اجتماعی توجه نشود، کشور را به سوی افکار بیگانگان سوق میدهد و در زمانی کوتاه شاهد پیادهسازی فرهنگ غیرخودی در کشور خواهیم بود.
وی با اشاره به وجود آسیبهای اجتماعی، بزرگنمایی و تبلیغات دشمنان کشور را نیز در پی دارد، گفت: ضمن آنکه وجود این دست از آسیبها در کشور اسلامی عامل تبلیغ بر ضد اسلام است. لذا چنین تفکری مستلزم آن است که آسیبهای اجتماعی ریشهیابی شود و از کلیگویی در جامعه پرهیز گردد و با ارائه راهکارهای نوین به جزئیات آسیبهای اجتماعی پرداخته شود. به دلیل آن که آسیبهای اجتماعی ارتباط مستقیمی با سنت و فرهنگ دارد در برخورد با آنها، تقلید نا آگاهانه و الگوبرداری در آن شایسته نیست.
این استاد دانشگاه ملی مهارت کرمانشاه درباره اولین جشنواره و هماندیشی ملی حامی اظهار کرد: آسیبشناسی اجتماعی مفهوم جدیدی است که از علوم زیستی گرفته شده و مبتنی بر تشابهی است که دانشمندان بین بیماریهای عضوی و آسیبهای اجتماعی(کجرویها) قائل میشوند. واژه آسیبشناسی از دیدگاه پزشکی به فرایند ریشهیابی بیماریها گفته میشود.
عیسیپور ادامه داد: آسیب اجتماعی به هر نوع عمل فردی یا جمعی اطلاق میشود که در چارچوب اصول اخلاقی، عمل جمعی رسمی و غیررسمی جامعه محل فعالیت کنشگران قرار نمیگیرد و درنتیجه با منبع قانونی و یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبرو میگردد. به همین دلیل، کجروان سعی دارند کجرویها خود را از دید ناظران قانون، اخلاق عمومی و نظم اجتماعی پنهان نمایند؛ زیرا در غیر این صورت با پیگرد قانونی، تکفیر اخلاقی، طرد اجتماعی مواجه میشوند.
وی افزود: آسیبهای اجتماعی پدیدههایی واقعی، متغیر، قانونمند، قابلکنترل و پیشگیریاند. کنترلپذیری آسیبهای اجتماعی، شناخت علمی آنها را در هر جامعهای برای پاسخ به پرسشهای نظری، عملی و کاربردی از ایدهها و یافتههای علمی تولیدشده در برنامهریزیهای کوتاه و بلندمدت برای مقابله صحیح با آسیبهای اجتماعی، درمان یا پیشگیری از گسترش و پیدایش آنها را ضروری و پراهمیت میسازد.
این استاد دانشگاه ملی مهارت کرمانشاه با اشاره به این که آسیبهای اجتماعی از چند جنبه قابلبررسیاند، گفت: از زوایه انسان، که هر انسان با هر دین، آئین، اعتقاد، فکر، مذهب، گرایش، مسلک و ارتباط با جناح یا حزب خاصی یا با ترحم یا با هدایت و یا با همراهی اعتقاد دارند که به گروههای آسیبپذیر یاری نمایند مثلاً هر انسانی دوست دارد به پیرمرد یا پیرزنی کمک کند، هر انسانی دوست دارد به نابینایی کمک کند و ….
عیسیپور ادامه داد: از زاویه اجتماعی، اگر به این آسیبهای اجتماعی بهموقع رسیدگی نشود، افزایش جرم و جنایت را در پی دارد که مخرب انضباط اجتماعی است.
وی افزود: از جنبه سیاسی، هم که اگر توجه نشود کشور را به دامن بیگانگان سوق میدهد و بهجای فرهنگ خودی فرهنگ بیگانه در کشور پیاده میشود و به اعتقادات دینی و مذهبی جامعه لطمه وارد مینماید. وجود آسیبهای اجتماعی، بزرگنمایی و تبلیغات دشمنان کشور را در پی دارد ضمن آنکه وجود آسیبهای اجتماعی در کشور اسلامی عامل تبلیغ منفی بر ضد اسلام است لذا لازم است که آسیبهای اجتماعی ریشهیابی شود و از کلیگویی در جامعه پرهیز گردد و با ارائه راهکارهای مدرن به جزئیات آسیبهای اجتماعی توجه شود. در برخورد با آسیبهای اجتماعی، تقلید کورکورانه از بیگانگان جایز نیست. به دلیل اینکه آسیبهای اجتماعی ارتباط کاملی با سنتهای هر جامعه دارد و الگوبرداری از جوامع دیگر صلاح نیست.
این استاد دانشگاه ملی مهارت کرمانشاه گفت: هرچند با برگزاری سالانه این جشنوارههای فرهنگی هنری بزرگ، هماندیشی و عنوان مشکلات و راه حلهای آن با زبان هنر، حضور و مشارکت مسئولین امر در این موضوع قدمی در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.
عیسیپور درباره اهداف برگزاری این جشنوارهها گفت: برگزاری این جشنوارهها تلاش در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی از طریق کمک به جامعهپذیری افراد و توانافزایی بخشهای مختلف جامعه در راستای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیبهای اجتماعی میباشد.
وی به محورهای (بخشهای) اصلی این جشنواره اشاره کرد و افزود: فیلم بلند، فیلم کوتاه، فیلم مستند بلند، فیلم مستند کوتاه، گرافیک، عکس، کارتون و کاریکاتور، نمایش، پوستر و سایر هنرهای تجسمی بوده است.
این استاد دانشگاه ملی مهارت کرمانشاه در باره برنامههای جنبی و اخص گفت: تشکیل نشستهای هماندیشی در طول زمان برگزاری جشنواره با موضوعهای آسیبهای اجتماعی و حضور نماینده دستگاه اصلی، اعضا دستگاههای همکار و معین، و حضور خبرنگاران،… و بررسی دستورالعملهای اولویت اقدام، بررسی شاخصهای اصلی و اهداف کمی با هجده موضوع: آسیبهای فضای مجازی – طلاق – مفاسد اخلاقی – آسیبهای اجتماعی جوانان – آسیبهای اجتماعی در محیطهای دانشآموزی، اعتیاد، آسیبها و تهدیدات امنیت اجتماعی، آسیبهای کودکان، آسیبهای اجتماعی کلان شهرها، بیاعتمادی اجتماعی، نارضایتی از کارکرد نظام اداری و اجرایی، اختلالات روانی و رفتارهای پرخطر، زنان سرپرست خانوار، امنیت عمومی(سرقت، نزاع، خشونت، پرخاشگر)، مسائل اجتماعی و فرهنگی محیطهای دانشگاهی، حاشیهنشینی و بافتهای فرسوده، مصرف مشروبات الکلی، زندانیان و خانواده زندانیان و نقد و بررسی فیلمها بوده است.
عیسیپور در ادامه به برنامههای جانبی اشاره کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه عکسها و آثار گرافیکی در طول جشنواره و دو نمایش آثار برگزیده نمایش، فیلم بلند، کوتاه و مستند، نقد و بررسی آثار برگزیده توسط کارشناسان هنری و علمی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در حوزههای گوناگون که از سمت دبیرجشنواره و دبیرخانه علمی جشنواره معرفی شدند.
وی در پایان با توجه به نقش سازمانها در برگزاری این جشنواره گفت: مرکز ملی فضای مجازی، دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی و سازمان بهزیستی کشور، فراجا، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت اطلاعات، شهرداریهای کلانشهرها، سازمان صدا و سیما، سازمان مدیریت و برنامهریزی، سازمان بهزیستی، قوه قضائیه، وزارت علوم-تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار(وزارت راه و شهرسازی) و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، وزارت کشور، قوه قضاییه و … است.