مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنیاتی: کاهش چشمگیر صادرات لبنیات در ایران؛ ترکیه و عربستان جای ما را گرفتند

کد خبر: 42288

فرآورده‌های لبنیاتی از مهم‌ترین اقلام سبد خرید خانواده‌هاست و دسترسی به رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب برای رشد و نمو و ارتقا سیستم ایمنی، حفظ بدن و محافظت از بیماری‌های عفونی و غیر واگیر در زندگی ضروری است.

گفتگو از مهسا حاجیان – گزارشگر پایگاه تحلیلی‌- خبری درسانیوز؛ سراشیبی ۵۷درصدی مصرف لبنیات در کشور؛ اما کاهش چشمگیر صادرات لبنیات در ایران؛ ترکیه و عربستان جای ما را گرفتند! این درد دل‌های مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی با خبرنگار بوده است، هرچند که
فرآورده‌های لبنیاتی جایگاه ویژه‌ای را درمیان افراد سراسر جهان و رژیم غذایی آنان را به خود اختصاص داده است به طوری که معمولاً بیشتر افراد به صورت روزانه حداقل یکی از فرآورده‌های لبنیاتی مانند شیر، پنیر، کره و … را مصرف می‌کند.
فرآورده‌های لبنیاتی از مهم‌ترین اقلام سبد خرید خانواده‌هاست و دسترسی به رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب برای رشد و نمو و ارتقا سیستم ایمنی، حفظ بدن و محافظت از بیماری‌های عفونی و غیر واگیر در زندگی ضروری است.
هرچند که فرآورده‌های لبنیاتی امروزه نقش حیاتی و مهمی را بر سرسفره‌‌ها ایفا می‌کند، از طرفی بازارداغ فرآورده‌های لبنیاتی یکی از محصولاتی است که به کشورهای همسایه ازجمله عراق صادر می‌شد و از رشد خوبی برخوردار بود. اما در یکی دو دهه اخیر شاهد کاهش صادرات آن و حتی کاهش مصرف داخلی هستیم، برای بررسی عوامل این کاهش با “احسان ظفری” مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران گفتگو کردیم.
آیا این موضوع که ایران بازار عراق در زمینه صادرات محصولات لبنی را تقریباً از دست داده و ارزش صادرات در یکی دو سال اخیر، کاهش چشمگیری داشته، صحت دارد؟
بله بخش عمده‌ای از بازار عراق را از دست داده‌ایم و ارزش صادرات در یکی دو دهه اخیر روند کاهشی چشمگیری داشته و جایگزین عراق، ترکیه وعربستان هستند که حضور پررنگ‌تر دارند.
چه عواملی باعث کاهش رشد این بازار شده است؟
عدم ثبات قیمت، تغییر درنرخ ارز و بالا رفتن قیمت محصولات لبنی، سیاست‌های دولت وکیفیت محصول (کالایی که وارد کشور عراق می‌شد چون رقابت ناسالمی بین تولید کنندگان و خریداران بود، آنها سعی می‌کردند ارزان‌ترین محصولات را خریداری کنند. و رفته‌رفته این رقابت باعث کاهش کیفیت محصولات شد و با اینکه شاید تولید کنندگان ایرانی توانستند با قیمت پایین رضایت برخی از واسطه‌های عراقی را به دست آوردند اما نتوانستند رضایت مردم عراق را به دست آوردند)
افزایش قیمت محصولات لبنی چه تأثیری در میزان مصرف داخل کشور و خرید مردم گذاشته است؟
افرایش قیمت شیرخام و به تبع آن محصولات لبنی باعث کاهش خرید و مصرف مردم می‌شود. زیرا قدرت خرید مردم همزمان با افزایش قیمت محصولات افزایش نمی‌یابد و کاهش دارد و این افرایش قیمت و کاهش توان خرید با یکدیگر همخوانی ندارند و باعث می‌شود که مردم برخی از اقلام سبد خرید خانواده را حذف کنند که محصولات لبنی یکی از آنهاست. به طوری که درسال ۱۳۸۹سرانه مصرف این محصولات حدود ۱۲۰کیلوگرم بود اما اکنون کمتر از ۶۰کیلو‌گرم است.
 بیشتر محصولات لبنی ایران به کدام کشورها صادر می‌شود؟
کشورعراق، امارات متحده عربی، بخشی از اوراسیا ، افغانستان و عمان
 با وجود نرخ کاهشی صادرات محصولات لبنی به عراق، این کشور همچنان یکی از مهم‌ترین کشورهایی است که مقصد صادرات ما است؟
بله – بخشی از محصولات لبنی به این این کشور‌صادر می‌شود اما همانطور که گفته شد ما بازار اصلی و عمده این کشور را از دست داده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *