سوسن امیریپریان گزارشگر پایگاه تحلیلی- خبری درسانیوز؛ وقتی دغدغه رانندگی، در جادهای که باریک است و هموار نیست و حوصله ترافیک را نداری و از تاریکی جاده و آسفالتهای ترک خورده کلافه شدهای و هر لحظه تصادف در کمین است اما نارنجیپوشان همیشه هوشیار در جاده؛ استوار ایستادهاند. خواب را از چشمان خود گرفتهاند تا حمل و نقل را برای رانندگان راحت کنند اما این تنها زمانی میسر میشود که با تعریض جاده و پهنتر کردن سطح روسازی و بستر راه برای کاهش بار ترافیکی و ایمن شدن راه با تلاش راهداران و البته تامین اعتبار!
در واقع جادههای بین شهری را میتوان یکی از راههای استراتژیک نامید که از دیر باز تاکنون ارتباطات و حمل و نقل را سهل و آسان کرده است.
البته که جادههای صاف و هموار و عریض و ایمن آرزوی هر راننده قانونمند است.
آیا این مهم را سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و متولیان امر به خوبی درک میکنند؟!
جادههایی که نسبت به شرایط و نیاز روز افزون مردم به تردد و حمل و نقل جادهای نگاه و توجه ویژه و همت مسئولین و تلاش مضاعف برای احداث و تعریض جادههای جدید را میطلبد.
بر همین اصل با نگاه ویژه متولیان امر جادههای اطراف «سهراهی نهاوند_کنگاور» که شامل مجتمع خدمات رفاهی و مقر ایست بازرسی نیز در آن محدوده قرار دارند مورد توجه واقع گردیده است و طرح تعریض آن در دستور اقدام است.
بر همین اصل استاندار کرمانشاه بعد از ظهر روز جمعه۱۷ اسفندماه، در دهمین سفر شهرستانی خود به کنگاور، برای بازدید از چگونگی رکود تولید در شهرک صنعتی این شهر، طرح توسعه معبد آناهیتا، پروژه مسکن ملی، بررسی وضعیت و چگونگی جابجایی محله غم تسلی و…همچنین شرکت در جلسه شورای اداری استان در فرمانداری کنگاور؛ به صورت سرزده در همین «سه راهی» مورد استقبال گرم راهداران سازمان حمل و نقل جادهای و فرماندار کنگاور قرار گرفت.
دکتر منوچهر حبیبی با اشاره به اهمیت این محور در تسهیل تردد و تأمین امنیت مسافران و رانندگان میگوید: هر چه سریعتر در اجرای طرحهای توسعهای و بهبود زیر ساختهای جادهای، افزایش ایمنی رانندگان در جادهها و ارتقای خدمات رفاهی اقدام شود و تأکید میکند: این راه هر ساله میزبان زوار اربعین است و بایستی به شایستگی طرح تعریض و امنیت و فضاسازی آن اجرا شود.
هرچند متولی این امر سازمانهای مربوطه است و بر همین اساس مدیرکل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در نشست شورای اداری استان که در فرمانداری کنگاور تشکیل شد با بیان اینکه طرح ساماندهی سهراهی نهاوند و اقدامات مورد نیاز جهت تعریض و کانالیزه کردن آن در روزهای پایانی سال در دستور کار این سازمان است؛ تصریح میکند: ایمن سازی و بهینه کردن راههای روستایی و مالرو، کارخانه و… جز مطالبات مردمی است و دادستان محترم نیز مطرح کردن این موارد را در پی ملاقاتهای مردمی مردم شریف کنگاور با دادستان، بر عملی شدن این خواسته به حق مردم تأکید دارد.
مهندس یزدان خسروی در این خصوص اذعان میدارد: علیرغم اصرار به عملی شدن این موارد مهم برای ایمنسازی و تعریض جاده اما با کمبود اعتبارات استانی و پایین بودن تخصیص آنها مواجهایم.
وی در این خصوص توضیح میدهد: سازمان تصمیم گرفته است که برای جبران این کمبود، بتواند از ۲۵ درصد از ظرفیت راههای شریانی برنامه سال آینده برای به سر انجام رسیدن راههای روستایی بهره بگیریم.
مهندس خسروی تأکید میکند: اما با این حال اختصاص این رقم ۲۵ درصد، به نسبت تعداد راههای روستایی کم هست و جوابگو نیست.
این مقام ارشد سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، معتقد است برای برون رفت از این مشکل و جبران اعتبارات میتوان در برنامهریزی شهرستانی و استانی ردیف اعتباری، به این قضیه اختصاص یابد.
مهندس خسروی یکی دیگر از دغدغههای مردم کنگاور را موضوع اجرای تقاطع غیر همسطح سلطانآباد دانست و در این خصوص توضیح میدهد: پارسال پیمانکار مربوطه در دو مرحله در صدد اجرای تقاطع غیرهم سطح سلطانآباد داشت که با معارضین محلی در بحث تملک مشکل به وجود آمد و به اجبار پایان کار پیمانکار را دادیم هر چند که با پیگیریهای دکتر احمدی از طریق وزارتخانه، مجدداً دستور به روز رسانی و برآورد اجرای تقاطع غیر همسطح سلطانآباد با مد نظر قرار دادن تملک اراضی اهالی در دستور کار قرار گرفت و برای تصویب به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ارسال شد.
یزدان خسروی در ادامه سخنانش در خصوص برنامههای در دست اقدام تصریح میکند: هر چند ساماندهی ورودی استان و زیباسازی فضای موجود جادهای در برنامه این سازمان نبود اما با ورود استاندار به این موضوع زیباسازی و تعریض ورودی سهراهی در مقابل پلیسراه در دستور کار و انجام آن قرار گرفته است.
در ادامه این مباحث مدیرکل راه و شهرسازی استان هم در خصوص سهراهی نهاوند و محور خروجی کنگاور توضیح میدهد: با توجه به اینکه ۳۹ کیلومتر مسیر بزرگراهی در این محدوده قرار دارد که در مجموع ۲۲ کیلومتر در استان همدان و ۱۷ کیلومتر هم در استان کرمانشاه در حوزه سازمان راهداری وحمل و نقل جادهای و شهرسازی این استانها قرار گرفته است.
یزدان الماسی در تکمیل سخنانش در خصوص بهینهسازی مسیر جادهای توضیح میدهد: با اینکه ۶ کیلومتر از ۱۷کیلومتر در حوزه استحفاظی استان کرمانشاه، هنوز وارد فاز اجرایی نشده است و این پروژه برای احداث و راهاندازی معطل ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است اما خوشبختانه در حالحاضر ۳ کیلومتر آماده افتتاح شده است و ۵ کیلومتر دیگر تا پایان شهریور ماه تکمیل میشود.
بر همین اساس در خصوص بحث ایجاد بستر و روکش آسفالت جاده، نظر مدیر یک شرکت خصوصی احداث و تعریض جاده و اجرای آسفالت را جویا شدیم: در پروژههای تعریض جاده الزامات متعددی وجود دارد که اگر به خوبی رعایت نشود؛ مشکلات عدیده به وجود میآورد که از نقطه نظر علمی آن میتوان به انبساط و انقباض و عوامل آب و هوایی، بستر ضعیف، مشکلات زهکشی و مشکلات پایداری که حتی با ایجاد روکش آسفالت باعث؛ ترک و شکاف در بستر قدیم و جدید جادهای میشود.
مهندس عباسی درباره تأمین اعتبارات این پروژهها نیز میگوید: شرکتهای خصوصی در قالب پیمانکاران سازمان راهداری وحمل و نقل جادهای اگر چه بایستی برای اجرای این پروژهها از بنیه مالی قوی برخوردار باشند اما متأسفانه به دلیل تورم افسار گسیخته و رسوخ آن در لایهلایه زندگی؛ شرکتهای پیمانکار ناگزیر به تأمین اعتبار از سوی کارفرمای اصلی که همان سازمان دولتی است میباشند.
این مدیر شرکت خصوصی بیان میکند: با توجه به اعلام آماری دولت، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ۵ هزار همت بدهکار است! حالا با این وضعیت آیا پیمانکاران حاضر به تعریض جاده و بهینهسازی آن میشوند؟! آیا اعتبارات این پروژهها از محل ماده تبصرههای دیگر توسط دولت تأمین خواهد شد؟!
اگر چه استاندار کرمانشاه در دهمین سفر شهرستانی به کنگاور در نشست شورای اداری استان در فرمانداری کنگاور؛ یکی از مصوبات این جلسه را پیگیری و حل و فصل معارضین محلی-روستایی در تقاطع غیرهمسطح سلطانآباد و بهینهسازی سهراهی نهاوند از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اعلام کرد حالا باید منتظر ماند و این اوامر را تا حصول نتیجه به نظاره نشست.