لیلا امیری گزارشگر و خبرنگار پایگاه تحلیلی- خبری درسانیوز؛ ویتنام دارای منابع فرهنگی غنی است که به طور مؤثر برای توسعه گردشگری از آن استفاده شده است تا این حوزه را به بخش مهمی از صنعت فرهنگی این کشور، چیزی که از آن به عنوان معدن طلای گردشگری فرهنگی یاد میشود، تبدیل کند.
ویتنام با توجه به منابع فرهنگی غنی که دارد، از این حوزه به شکلی مؤثر برای توسعه گردشگری استفاده میکند تا این «معدن طلا» را به بخش مهمی از صنعت فرهنگی خود تبدیل کند.
رئیس انجمن گردشگری ویتنام، وو د بینه، گفت: استراتژی توسعه گردشگری و برنامهریزی برای سال ۲۰۲۰، با چشمانداز ۲۰۳۰، هدفی را تعیین میکند که درآمد حاصل از گردشگری فرهنگی تا سال ۲۰۳۰، ۱۵ تا ۲۰ درصد از کل درآمد ۴۰ میلیارد دلاری گردشگران را شامل شود.
به گفته بینه، ویتنام امید زیادی به توسعه گردشگری فرهنگی بر اساس منابع فرهنگی متنوع، غنی و منحصربهفرد خود در تمام مناطق کشور بسته است. آمارها حاکی از وجود حدود ۴۰ هزار سایت فرهنگی در سراسر کشور است که از این تعداد سههزار و ۴۶۰ اثر در رتبه کشوری، ۱۰۷مکان ویژه ملی و ۱۶۴ مکان در فهرست گنجینههای ملی قرار دارند.
قابل ذکر است که تقاضا برای آشنایی با فرهنگ بومی از سوی گردشگران داخلی و خارجی در حال افزایش است.
رئیس انجمن گردشگری ویتنام گفت: از این رو، محلیها در سراسر کشور اقدامات مختلفی را برای استفاده از ارزشهای فرهنگی و تاریخی این منظومه یادگار انجام دادهاند و میتوان تأیید کرد که فرهنگ همواره بخش مهمی از بسیاری از بخشهای اقتصادی از جمله گردشگری است.
معاون مدیرکل اداره ملی گردشگری ویتنام (VNAT)، زیر نظر وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری این کشور، فام ون توئی، گفت: گردشگری و فرهنگ همیشه ارتباط نزدیکی با هم دارند و در نتیجه محصولات جذاب بسیاری ایجاد میکنند. اما در حال حاضر توسعه گردشگری فرهنگی با ظرفیتها و مزیتهای فرهنگی تناسبی ندارد.
به گفته توئی، بنابراین ترویج گردشگری فرهنگی راه حل اصلی با تمرکز بر کمک به ارتقای توسعه گردشگری به روشی پایدار خواهد بود.
وی بر لزوم همراهی فرهنگ با توسعه گردشگری تاکید کرد، چرا که اگر کسب و کارها فقط بر روی سود اقتصادی تمرکز کنند، عامل فرهنگی را فراموش میکنند و به این ترتیب این امر به تدریج آینده بلندمدت کشور و محیط زندگی را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.
پس از همهگیری کرونا، تقاضای گردشگری برای تعامل با جامعه محلی و کشف فرهنگ و محصولات بومی در حال افزایش است. با این نوع گردشگری، گردشگران به جای لذت بردن از خدمات در استراحتگاهها و هتلهای لوکس، ترجیح میدهند فرهنگ محلی ویتنام را کشف کنند.
مثلاً در تجربه کشاورزی، با مردم محلی سبزیجات میکارند، به ماهیگیری، کمپینگ و کایاک سواری میروند، یا ساخت سفال و سایر صنایعدستی ویتنامی را تمرین میکنند.
آژانسهای مسافرتی و گردشگری برای پاسخگویی به نیازهای گردشگران، محصولات گردشگری جذاب و باکیفیت بسیاری ساختهاند که به ارتقای ویژگیهای فرهنگی، آشپزی و دیدنیهای بسیاری از مقاصد کمک میکند.
استان مرکزی کوانگ نام به عنوان محلی که دارای ۲ مکان میراث فرهنگی جهانی به نامهای هوی آن و معبد میسان است، یکی از جذابترین مقاصد ویتنام برای گردشگران خارجی به شمار میرود.
سال گذشته، مراسم جایزه سفر جهانی، برنده سال ۲۰۲۲ را برای مقصد برتر شهر فرهنگی آسیا با نام هوی آن اعلام کرد، که ثابت کرد این شهر باستانی قصدد دارد فرهنگ را به عنوان هسته اصلی توسعه اجتماعی و اقتصادی خود به کار گیرد.