به گزارش پایگاه تحلیلی- خبری درسا نیوز؛ از قدیم معلمی را شغل انبیاء خطاب به سبب که در این قداستی حرف نهفته است چه تلاشها و ممارستها میکند تا به دانشآموزان خودش دانش و تجربه را توأمان بیاموزد. هرچند که معلم همچون والدین است. کسی که همه جوره حواسش به بچههای کلاسش است، گویی که این بچهها فرزندان خودشاند. از همین رو معلم مقام والایی دارد و مهم است که از وی قدردانی شود. عابد کرمی معلمی عزیزی است که شاگرداش همه دوستش دارند چون با زحمتهای فراوانش به دانشآموزانش کمک میکند، شب و روز زحمت میکشید تا خوب زندگی کردن را به آنان یاد دهد و این فرزندانش را خوب با کمال انسانی آشنا سازد. اینجاست معلم قطبنمایی است که آهنرباهای کنجکاوی، دانش و خرد را در دانشآموزان فعال میکند.
عابد کرمی معلم ۳۸ ساله کرمانشاهی که ۱۸ سال سابقه خدمت در کسوت مقدس معلمی را در روستاها و مناطق محروم دارد پای دردلهای با او نشستیم انسانی در قامت معلم را دیدیم که بسیار خوش ذوق مهربان و دلسوز است که ارتباط صمیمانهای با دانشآموزان خود ایجاد کرده است او همواره از روشهای نوین و کارآمدی برای تدریس و علمآموزی استفاده میکند که کاملاً پختگی در روش تدریس و تعامل وی با دانشآموزان حس میشد عابد کرمی معلمی مهربان و خلاق است که همهی کارهاش و حرفش نیز برای تربیت صحیح انسانهایی شاد سرزنده و اثر بخش در اجتماع است او فرزند آخر خانوادهای ۸ نفره که شامل پدر مادر و ۶ فرزند میباشد.
عابد معلمی را دوست دارد همهی جان و دلش با آن در آمیخته است مفهوم معلمی برای او جدای از عشق به دانشآموزان و تعلیم و تربیت آنان نیست عابد کرمی میگوید: سالهای تحصیل در مدرسه و دانشگاه همیشه تلاشم در این بوده که جزء شاگردان ممتاز و یا دانشجویی با معدل بالا باشم اما بعداً متوجه شدم معدل و نمره اصلاً ملاک نیست بلکه آنچه اهمیت دارد آن است که همواره بهترین خودم در هر کاری باشم.
این معلم پرتلاش میگوید: در بخش آموزش مهم نیست به چه کسی درس میدهد و دانشآموزش از چه خانوادهای است مهم آن است که آن دانشآموز آینده کشورماست و قرار است ستونهای این کشور را او بسازد بنابراین به عنوان یک معلم باید انسانی وطنپرست نوع دوست و اثر بخش تربیت کنیم هر دانشآموزی ممکن است رئیسجمهور فردای کشور ما باشد، وزیر ما باشد و…
و با آنچه که در مدرسه آموخته است بالا میرود و میتواند برای خود مملکت و مردمش مؤثر باشد او اعتقاد دارد در دورههای مختلف آموزشی میتوان با کمک تشویقهای مرتبط با سنین دانشآموزان برایشان انگیزه بهتر درس خواندن و دانشآموزی خلاق بودن را ایجاد کرد این معلم کرمانشاهی بر این باورست که یک معلم خوب با مطالعهی جوامع و فرهنگهای دیگر میتواند روشهای به روز و اثر بخش را در امر تدریس ایفا کند.
او به روش تدریس در کشورهای ژاپن و فلاند علاقهمند است و فکر میکند میتوان با بهرهگیری مناسب از روشهای آموزشی آنان بهره برد و از او میپرسم تعریفش از یک معلم سرنوشتساز چیست: در پاسخ میگوید: معلم سرنوشتساز معلمی است که بتواند درست فکر کردن تعامل سازنده برقرار کردن و درست زندگی کردن را به دانشآموزش بیاموزد، با آنان دوست باشد و فضای آموزشی سالمی برقرار کند.
او می گوید: قبل از هر چیز به دانشآموزانمان یاد بدهیم که انسان خوب بودن از دانشآموز درسخوان بودن با اهمیتتر است از این رو یک معلم سرنوشتساز ابتداً با درایت و درک بالا استعدادها و تواناییها را در دانشآموزانش شناسایی کند و سپس آنان را به سمت حرفهایشان سوق دهد.
کرمی دربارهی یک محیط آموزشی پرفایده و سالم میگوید: کلاس مدرسه خانهی دوم بچههای ماست بنابراین باید جای تعامل و گفتگوی سازنده میان معلم و دانشآموز باشد نیاز است فضایی ایجاد کنیم که دانشآموز به راحتی حرف بزند نظراتش را بگوید و یاد بگیرد با ترسها و اضطرابهایش مواجه شود و در این فضا عزت نفس و استقلال فردیش تقویت شود.
عابد کرمی معلمیاند که فراتر از حیطهی کاریش بدون چشمداشتی برای دانشآموزن وقت میگذارد گاهی با هزینهی خودش، آنان را به سالنهای ورزشی میبرد، همراه خانوادهایشان برای اردوهای صمیمانه خانوادگی برنامهریزی میکند و با حوصلهای فراتر از حد تصور با آنان وقت میگذارند او در جواب اینکه چه شد که این روش تعاملی بین دانشآموز برقرار کردید و میگوید: فقط میتوانم بگویم عاشق بچهها هستم، و سرنوشت تکتک آنان برایم ارزشمند است دلم میخواد آنان به هر طریق جذب مدرسه شوند و تا میتوانند چیزهای خوب بیاموزند .
از او دربارهی ضعف و قوت سیستم آموزش و پروش سئوال میپرسیم و ایشان این چنین پاسخ میگویند :خداروشکر سیستم آموزشی ما طی سالهای اخیر بهتر از قبل توانسته فضای تعاملی را میان معلم و شاگرد، استاد و دانشجو را برقرار کند اما از جنس معلمان نبودند که بتوانند نیاز دانشآموز را به خوبی لمس کرده و مؤثر عمل کنند.
اگر وزیران ما از جنس معلمان باشند خیلی راحت چالههای موجود آموزشی را شناسایی و پر میکنند او میگوید: اگر روزی خواستیم به سطح فرهنگی کشوری در دنیا نگاه کنیم و ان را مورد بررسی قرار دهیم ابتدا باید به آموزش و پرورش ان کشور نگاه کنیم چرا که آموزش و پرورش مهمترین رکن هر جامعه ای محسوب میشود که توجه آن میتواند نجات بخش یک جامعه باشد.
کرمی در پایان این گفتگو اشاره میکند: اهل تعبیض در کلاس نباشیم دانشآموزان را به یک چشم نگاه کنیم، حس تعاون، مشارکت و همکاری را در دانش آموزان تقویت کنیم، عشق ورزی و انسان دوستی را به آنان یاد بدهیم و تلاش کنیم انسانهای مفیدی را به اجتماع تقدیم کنیم، انسانهای یکه اهل گذشت، برد باری و اهل ماندن و یاد کردن این سرزمین باشند او در انتها از همسرشان که ایشان هم معلم هستند بابت حمایتهای بیدریغشان تشکر و قدر شناسی کرد.
گفتگو : رویا امیری